Etichete

, ,

N-o să pierd timpul cu (prea multe) descrieri exhaustive şi ironii la adresa mizeriei de film alias Poker sponsorizate de CNC şi utilizate de maestrul Nicolaescu pentru a-şi hrăni (îmi vine în minte citatul de pe afişul piesei de teatru Oglinda: vreau să mă conving că exist; vreau să mai văd încă o dată, pentru ultima oară oglinda aceea) deci încă o dată orgoliul hămesit c-o porţie zdravănă de autoflatare garnisită cu replici voit şmechere nevoit insuportabil de penibile.

Ah, înainte de toate, daţi-mi voie să mărturisesc că mi-o venit a plânge cu lacrimi de sânge ca-n folcloru’ lu’ poporu’ de ruşinea lui Nicolaescu pe toată durata filmului catalogat de autor drept comedie. Comédie, poate.

Spicuiesc dintre jenibilităţi

1962

Monolog de copil în vârstă de aproximativ 11 ani: Eu sunt prieten cu Claudiu şi Titel din dintr-a’ntâia. Şi cu Marcel, el e şeful. Pokerul n-a făcut decât să cimenteze această frumoasă prietenie.

Dialog între mai sus numiţii: – Hai, fă-te că lucrezi, taie cărţile. – Poate azi îmi iese şi mie de-o ciorbă.

Să nu mai spun că, redând filmul pentru a culege replicile de mai sus, am realizat cât de tare s-a scremut (vezi şi coleana sonoră) guru ista autoproclamat să recreeze ici colo, respectiv copieze, oareşcât atmosfera din Once upon a time in America. Mi-e greaţă rău.

După un episod în care dom’ regizor ne desenează ca la fraieri cum se făceau şi se remunerau racolările de către secu’, urmează imagini cu revoluţia din 89, avându-l ca protagonist pe cine, pe cine oare?! Nu, nu pe Ceauşescu – ăla a fost deja prea mult pe sticlă. Iliescu?! Nici. Bingo! Da, chiar pe strălucitorul Sergiu Nicolaescu în magnifica-i persoană, invitând poporul la revoluţie. Probabil îl durea rău, sărmanul, conul de umbră în care-l aruncaseră o dată ca niciodată Dinescu ş-ai lui mediatici.

Istoria careului de aşi ne duce uşurel (?!?) în 2007, moment în care, îngrijorat că n-o reuşit încă să se discrediteze, maestrul loveşte din nou, de astă dată c-o locaţie de filmare ş-o scenă „împrumutată” din Restul e tăcere.

Lăsăm istoria să doarmă, căci oricum n-are nicio treabă cu subiectul – deşi se vrea cu tot dinadinsul contrariul, şi trecem la chestiuni mundane precum această, oh, da, atât de realistică, replică de jurnalist: Dom’ profesor, ne puteţi spune dacă moare până la jurnalul de noapte? Să intrăm în direct… Noi l-am filmat şi pe stradă, ardea splendid.

Filmu’ ăsta ar fi fost un mare eşec, dacă Nicolăimea Sa s-ar fi compromis în aşa hal încât să-şi citeze în Poker antologicele sclipiri de geniu precum „un fleac, m-au ciuruit” ori „ia şi unu de la dom’ Semaca”. Deci nu le-a citat. Pe toate.

Era cât pe ce să mă las ucisă de cortina prăbuşită peste noi toţi nefericiţii ce-am avut proasta inspiraţie de-a ridica miza cu maestrul, înainte să vă povestesc despre faptul că, în SF-ul ăsta de irosit pelicula, babele din azilul de bătrâni – probabil norocoase beneficiare ale unor fonduri europene alocate în scopul poliglotizării maselor octogenare dornice de călătorii în UE – înţeleg perfect întrebarea: Who the fuck is Alexandrina? Ba că şi „spicuiesc”: I am Alexandrina, I am Alexandrina! Aceleaşi babe care mai că au orgasm, fiindcă li se aruncă ca la curci (cacofonie necesară) nişte portocale amărâte.

Apropos de babe. Hai că pe mamaia de-a jucat-o (mai degrabă dejucat-o) pe numita Alexandrina, o înţeleg. Are sens – Întreţinerea mare, medicamentele scumpe rău, pensia microscopică, ce-are dacă te vinzi niţel la bătrâneţe?! De la o vârstă încolo, nici nu prea se mai cunoaşte. Doară a făcut-o pe vedeta şi bunică-mea într-o reclamă – îndemnată chiar de mine. Dară dacă te numeşti HORAŢIU MĂLĂELE ori MIRCEA DIACONU, parcă… mi se strepezesc dinţii, zău.

Mă gândeam azi cum s-a putut întâmpla asemenea tristeţe de comedie fără ca nimeni să zică: fraţilor, staţi niţel, treaba asta pute de-ţi dau lacrimile! Şi, în căutarea unui răspuns rezonabil, mi-am zis că forţele cosmice ş-ale cinematografiei indigene s-au unit pentru a-i oferi o ultimă destinaţie glorioasă maestrului. Tot aşa îmi dă, oricât aş înmulţi cu zero. Cică e o lege a matematicii.

